Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Aarhus Teater
Turne rundt i hele landet
Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Interview med syrisk dramatiker
Aarhus teater
Østre Gasværk Teater
Fredericia Teater
Aarhus Teater
Skuespilhuset, Det Kongelige Teater
Bellevue Teatret
Betty Nansen Teatret
Teatret Svalegangen
Republique, Store Scene
Tivoli
Religion
Driver teaterbranchen intern censur?
konsekvenser for det danske teaterlandskab.
Interview med Efva Lilja
Den Anden
Den Anden
Grønnegårds Teatret
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Maria Lucia vandt Teaterpokalen
Det var LIVA der manglede
Nyd en dugfrisk dansk monolog

Amalie Olesen

Uddannelsen i Dramatisk Skrivekunst ved Den Danske Scenekunstskole sendte i juni måned et hold nye dramatikerne på gaden. Visionerne er store og energien enorm.
Teater1 er stolte over at kunne kan give et sommerligt smugkig ind til de enkelte dramatikeres stil og tanker i en række essayistiske tekster om de temaer, som aktuelt optager dem. Der kommer tre bølger af tekster henover sommeren med følgende temaer:
Fortællingens magt (uploades d. 22.6)
Den Anden (uploades d. 11.7)
Religion (uploades 8. 8)

Læs også dramatikernes afgangsteksterne i hele juni måned på: http://dendanskescenekunstskole.dk/afgangsreading-2016-dramatisk-skrivekunst/

God sommerlæsning.

FORTÆLLINGENS MAGT

Af: Amalie Olesen

Jeg tror på et fortællingens teater.

Jeg tror på fortællingen, som jeg synes alt for ofte i  teatret træder i baggrunden for tematik og effekt. Selvfølgelig kan man argumentere for, at alt er fortællinger. Finanskrisen kan betragtes som en fortælling. En umotiveret agurkedans på scenen kan betragtes som en fortælling. Men det kræver, at betragteren er den, der skaber sammenhængen og narrativet i sit eget indre.

Det er ikke den slags fortællinger, jeg tror på. Jeg tror på de store fortællinger, de udødelige historier. De komplekse plot, de karakterbårne dramaer. Jeg synes vi glemmer vigtigheden af et forløb, en proces, en rejse, når vi skal nå så hurtigt hen til et tema, en aktualitet, et statement, en punchline. Teatret har fået tendens til for tidlig sædafgang. Vi skal for hurtigt hen til et resultat. Det ligner til forveksling alt andet i vores kapitalistiske samfund. Man må ikke vente for længe i det uvisse uden at vide, hvor man skal hen, hvad man skal have ud af det. Vi er så inficerede med den kapitalistiske tankegang. Selv i teatret forfølger den os, også i forestillinger, der skulle forestille at være en kritik af dette system.

Jeg tror på rum til fordybelse og forførelse. Jeg savner, at man godt må spilde tiden. Jeg savner nye opfattelser af tid. Jeg tror på storslåede fortællinger, som man suges ind i, så man glemmer tid og sted. Jeg tror på selve rejsen i forestillingen, det rituelle forløb, som man gennemgår. Ankomsten er underordnet rejsen, resultatet er underordnet processen.

Teatret skal være en drøm, som tilskueren drømmer. Måske finder drømmen plads i bevidstheden og giver mening, når man vågner fra den, måske forbliver den i underbevidstheden, hvor den kan rejse videre.

 

Dramatiker: Amalie Olesen f. 1989

Har bl.a. skrevet:Tidsalder II (HAUT, Cph Stage) og De Rene Rum (premiere d. 23. Sept. Aarhus Teater) og co-writing projekt NordicDrama 2016 med Dramafronten. 

 

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk