Anmeldelse / november 2014

Koreografi: Christel Stjernebjerg
Komponist og sangtekstforfatter: Kenneth Thordal
Lysdesign: Mårten K. Axelsson
Lyddesign: Aske Bergenhammer Hoeg
Medvirkende: Amalie Dollerup, Laura Kold, Hanne Windfeld, Malin Brolin-Tani, Christel Stjerneberg, Merete Mærkedahl, Sigrid Husjord, Kenneth Thordal og Gundhild Kjær
Af Birgitte Alme

Aalborg Teater har kastet sig over Lewis Carrolls fortælling om Alices forunderlige rejse gennem Eventyrland. Resultatet af er en både sød, sjov og syret forestilling, der ikke sparer på teatermagien. Det er et rent festfyrværkeri for både øjne og ører. Selvom forestillingen bliver mere syret og abstrakt efterhånden som Alices eventyr skrider frem, ændrer det dog ikke det faktum, at Alice i Aalborg er både velspillet, velsunget og veliscenesat. Alle skuespillerne er veloplagte og velspillende, og de drager os med ind i Eventyrland med charme og engagement. De elsker at fortælle historien, og det mærkes.

Aalborg Teater leverer teatermagi i stor stil, når Alice tager turen ned i kaninhullet. Der er akrobatik, lysende paddehatte, en kålorm på scooter, en filurkat, der kan blive usynlig, en grevinde med hovedet nedad, en forloren skildpadde på dåse, og ikke at forglemme det kæmpemæssige rør, der både illuderer kaninhul, Alices kæmpekrop, tebord og guillotine. For ikke at tale om kostumerne, der er både sjove og absurde. Eksempelvis er Den Bange Mus’ kostume ret nuttet, lige indtil man opdager, at det er lavet af mus. Eller kålormen på scooter, der mest af alt ligner en stor bæ med ben. Skørt, men sjovt.

Hele herligheden er tilsat Kenneth Thordals velkomponerede musik, der spænder over flere genre - fra Alices søde popsang til Hjerterdames hårde rocknummer. Uanset genre er musikken velkomponeret og genrene velvalgte. For selvfølgelig har Alice en sød popsang, og på en eller anden måde giver det mening, at Hjerterdame, i skikkelse af en veloplagt Merete Mærkedal, giver den gas på trommer, mens hun nærmest growler: ”Af med hovedet, af med hovedet”. Det er både sjovt, syret og helt vidunderligt. Også en julesang har sneget sig ind i forestillingen – men naturligvis med et Alice-spin.  ”Nu te’ jul igen, nu te’ jul igen” synger de til Den Gale Hattemagers Teselskab. Skøn Alice-fisering af en gammelkendt sang.

Selvom Carrolls eventyr om Alice er fortalt rigtig mange gange, lykkes det alligevel Aalborg Teater at lave sin egen version. Der er hugget et hæl og klippet en tå, og ikke alle Carrolls eventyrlige figurer er repræsenteret. Men det gør ikke noget, for Alice møder rigeligt med skøre, skønne og skæve indbyggere i Eventyrland. Desuden er Alice repræsenteret i hele ni eksemplarer, der sammen fortæller historien om oplevelserne i den sære drømmeverden. Så selvom ikke alle figurer er taget med i Aalborg-versionen af Alice i Eventyrland, mangler vi som publikum ikke noget i dette overflødighedshorn af skæve eksistenser – Alice x 9 inkluderet.

Desværre er der ikke rigtig noget på spil for Alice. Hun falder i søvn i teatret, mens hun venter på at forestillingen begynder. Hendes sære drøm starter, da hun følger den overvægtige Duracell-kanin ned i kaninhullet. Men Alice er hele tiden bevidst om, at det er en drøm – hendes egen drøm, og derfor er alt skabt af hende selv - også farerne. Derfor bliver farerne aldrig rigtig farlige, og dermed er ikke rigtig noget på spil for Alice. Også det eksistentielle spørgsmål ”Hvem er du?” som Alice gentagne gange bliver konfronteret med, forbliver ufarligt. Eller uforløst. For selvom Alice umiddelbart ikke har svaret, så er hun ikke særligt påvirket af det. Hun konstaterer blot med et smil og et træk på skulderen, at hun ikke er den samme nu, som hun var i morges. Lidt let lommefilosofi, mere bliver det ikke til. Det ændrer dog ikke på at Aalborg Teaters version af Alice i Eventyrland er et studie i teatermagi og bestemt værd at opleve.