Anmeldelse / november 2014

Spillested: Café Liva
Tekst: Jacob Morild
Musikalsk arrangement. Morten Wedendahl & Thomas Pakula
Filmoptagelse: Graceproduction v. Michael Thy
Scenografi, lys- og lyddesign: Nils Krøyer
Medvirkende: Jacob Morild, Karsten Jansfort, Thomas Pakula og Morten Wedendahl

Julen står for døren og på Café Liva holder julekabareten og dens bagmænd Morild/Wedendahl 25-års jubilæum. Denne gang inspireret af diverse blodige årsdage - udbruddet af 1. Verdenskrig, startskuddet på 2. Verdenskrig i 1939, eskaleringen af Vietnamkrigen i 1964 – og nok især muligheden for at lave tykt grin med Bornedals 1864, hvis rudimentære manuskript og stereotype menneskeskildring nagles brutalt og elegant, og dermed udgør bedste del af kabaretens lidt svage start, der også byder på blinde nøgenbadere med homo-erotiske forviklinger og en frisk julesang om de fem forbandede lår.

Krigstemaet fortoner sig og ses resten af tiden kun i detaljen – fx i Jansforts snøvlede, blomsterbarns-Jesus. Til gengæld bliver der plads til kabaretens 2 primære bestanddele, som holdet har særdeles godt greb om. Dels de gennemmusikalske og indholdsrige sangnumre, dels de mange satireindslag, der sætter kniven ind lige der, hvor det gør ondt i den danske julemave. Scenen Hjemløs Julemiddag, hvor Morild/Jansfort som en art Price-brødre småsludrer sig gennem kreative løsninger, når man nu kun har duer og varmluftriste til rådighed for sin julemiddag. De hjemløse og andre skæve eksistenser dukker også op i afslutningsnummeret, mens værdiløse CO2-kvoter handles og det samlede politiske establishment får med grovfilen af Morilds dæmoniske præst, der til gengæld underløbes fint af de øvriges Frelsens Hær-kor og deres alternative rim. Der er bid i teksterne og de leveres med timing og charmerende deadpan-mimik af duoen Morild/Jansfort, hvad enten de rasler stangstive hjem i toget fra julefrokost eller hutler sig gennem juleunderholdningen på plejehjemmet som inkontinente julemænd.

Jansfort brillerer som pind-i-hjulet, når han obstruerer Morilds smukke vintersang med bjælder i læssevis, og får også indlagt papir og saks som musikinstrument i det mere lumre nummer om obligatorisk indkøb af lingeri til lillemor i Magasin du Nord. Særlig skøn er hans tyrolerinspirerede sang om udfordringerne med vegetarkæresten Ann, for ”rigtige ænder kan ej byttes for tofu”. Det ender grumt. Hele holdet slår til i Banke Banke på, hvor julesange gættes ud fra absurde sætninger, og siden glider over i Swingin’ X-mas, hvor legen fortsætter i vellydende barbershop.

Alle numre er ikke lige gode, men der er en del gode snapse at finde. Dramaturgisk er kabareten stærkt bygget op med en god balance mellem det hysterisk-absurde og det mere afdæmpede, men med en klart stigende latterkurve. Morild og Jansfort supplerer hinanden uhyre godt som komikerpar og bakkes fornemt op af Pakula og Wedendahls stærke og legende musikalske arrangementer. Andens Verdenskrig lander fint som et underholdende, super-swingende og begavet bud på en aktuel julekabaret.

Det er som altid muligt at spise på Liva før forestillingen.