Maria Lucia vandt Teaterpokalen

At udvide rammerne

Om iværksætteri, nyskabelse og stor teaterglæde
Af Margit Vindelev

En gruppe unge bliver optaget som teaterpiloter på Det Kongelige Teater som en hjælp til at få flere unge i teatret og sød musik opstår. Et mirakuløst godt samarbejde og en fælles passion for scenekunst, driver de unge til at videreføre deres visioner uden for Det Kongelige Teater på deres egne præmisser – og gruppen De Sceneste ser dagens lys. En gruppe fyldt med engagement og nysgerrighed, og med mod til at udfordre og innovere de traditionelle teaterrammer, så flere unge får lyst til at besøge teatrene.

Jeg har taget en snak med Emma og Christian, to medlemmer af den kunstneriske iværksættergruppe om, hvad der motiverer dem og hvordan de som unge mennesker ser på scene- og teaterkunstens muligheder og udviklingspotentialer anno 2016.

De Sceneste er et frivilligt foretagende, hvor stor kærlighed til kunst og projektarbejde er i højsædet. Som de selv beskriver det, er gruppen blevet et vaskeægte hjertebarn for alle 20 medlemmer, og de brænder for at skabe nyt og underholde. Som da de lavede arrangementet Sejl og Sangria, hvor publikum blev sejlet rundt i Københavns kanaler, mens der foregik små teaterevents langs ruten. Ikke kun en oplevelse for publikum, men også for tilfældige, der kom forbi. Dette er et eksempel på de unges visioner med projektet: at få folks øjne op for, hvor alsidigt teater kan være.

Det er en udfordring af de traditionelle rammer, hvor publikum sidder i en mørk sal og udelukkende er beskuere til dét, der foregår på scenen. Hvor det koster 75 kroner for et glas rødvin, og man dukker op i sin fineste smoking. I deres øjne kan teaterkunsten så meget mere end det. Det kan være at bruge teatrets foyer, og skabe en mere deltagende form, hvor publikum interagerer med kunsten. Eller lave arrangementer på baggrund af en forestilling, som trækker tråde, fremhæver tematikker og drager paralleller. Hvis teatrets rammer bliver brugt på en ny måde, er de af den opfattelse, at flere unge vil blive mere åbne og følelsen af, ikke at høre til, vil forsvinde. Det handler om at afmystificere og formidle til andre unge, at det i bund og grund går ud på at blive underholdt og opleve noget kunst – og det kan man også, selvom man kommer lige fra arbejde i sit våde regntøj og har sneakers på. Det skal ikke være besværligt eller utilgængeligt, men derimod afslappet, indbydende, tankevækkende, underholdende og debatskabende.

Mantraet om at inkludere publikum, handler først og fremmest om, at alle events skal være gratis, så alle unge har mulighed for at deltage. Men det handler også om indholdet. Hvis man som publikum bliver inkluderet i det, der foregår, så har man pludselig også en personlig aktie i det, og det bliver en del af én selv. En lille ting som at skrive et ord på en lap papir, som en improkunstner derefter bruger på scenen, bevirker, at du bliver medskaber. Og det giver anledning til at tage stilling. På den anden side, kan det være lige så interessant og debatskabende, hvis folk vender ryggen mod at deltage, og bare venter på, at noget skal ske. Måske får det dem til at diskutere, hvorfor de ikke har lyst til at være med. Og så har De Sceneste allerede prikket til et eller andet i de deltagende.

Gruppen er sammensat af unge med forskellige faglige baggrunde – nogle er skolelærere og andre er i kunst- eller filmverdenen. De har ikke fundet et konkret ord for, hvad de laver – er det events, happenings, performancekunst? Kært barn har mange navne. Der er mange retninger at gå, hvilket stemmer overens med mange unges hverdag. Hvor vil man hen i sit liv? Det handler om ikke at låse sig fast på noget bestemt, men hele tiden bevæge sig fremad og være i udvikling. Og have en fest med det.

 

FAKTA

·       De Sceneste er en kunstnerisk iværksættergruppe bestående af 20 unge mennesker alderen 18-25 år.

·       Gruppen opstod på Det Kongelige Teater, hvor de var teaterpiloter.

·       De har nu base på Nørrebro Teater.

·       Deres næste event løber af stablen til Kulturnatten den. 14. oktober

·       Følg med på Facebook: 

        https://www.facebook.com/desceneste/?fref=ts

 

 

 

 

Margit Vindelev læser sin kandidat i Kommunikation på AAU CPH og er i øjeblikket praktikant på Nørrebro Teater i kommunikationsafdelingen.

Christian Henckel Lund Nielsen er lærer på Lygten Skole, social medie- og eventkoordinator ved CPH Stage og uddannet teaterpilot fra Det Kongelige Teater.

Emma Nymann er uddannet fra European Film College, læser på Københavns Film og Teaterskole og er uddannet teaterpilot fra Det Kongelige Teater.

                     

 

 

 

 

 

 

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk