Aarhus Teater
Turne rundt i hele landet
Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Interview med syrisk dramatiker
Aarhus teater
Østre Gasværk Teater
Fredericia Teater
Aarhus Teater
Skuespilhuset, Det Kongelige Teater
Bellevue Teatret
Betty Nansen Teatret
Teatret Svalegangen
Republique, Store Scene
Tivoli
Religion
Driver teaterbranchen intern censur?
konsekvenser for det danske teaterlandskab.
Interview med Efva Lilja
Den Anden
Den Anden
Grønnegårds Teatret
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Maria Lucia vandt Teaterpokalen
Det var LIVA der manglede
Nyd en dugfrisk dansk monolog

Cirkus Arena

Af Rie Hammer

Ramasjangværten Motor Mille (Mille Gori) er et scoop som fortællende cirkuskonferencier i Arenas nye eventyrkoncept med popmusik og dramaturgisk spændstighed der binder de klassiske cirkusnumre smidigt sammen.

Showet åbner med selvsamme Motor Mille der som en klon fra Ramasjangprogrammet Motor Mille og Børnebanden entreer manegen. Børnepublikummet har fra begyndelsen et trygt genkendelsesobjekt de kan lade sig guide af, og det fungerer fremragende, for Mille Gori er et charmerende stortalent der kan tryllebinde hele salen med sin indlevende sødme og oprigtige nærvær – og så kan hun ydermere danse og synge.

Rammefortællingens eventyr fungerer fint og Motor Mille får flettet de enkeltstående numre godt ind i helheden.

Her er tryllekunstneren Jidini der med fascinerende magi får fuglekvinder og puddelhunde til at forsvinde for øjnene af os. Cirkusprinsessen Laura Berdino hvis ti eventyrhvide araberheste kan lave parløb og formationsridt. Der er Diana hvis sjove gravhunde kan rulle i flok, Kris Kremo der er klassisk jonglør og kan få en håndfuld hvide bolde og knaldrøde hatte til at hænge i luften. Her er den top-elegante kattehvide trapezkunstner Ekatarina og Arena-fætrene Patrick og Olivier Berdino, der med knivskarp præcision kyler deres kroppe gennem luften og lander pladask på ryggen med rullefald og urkomisk klovnetæft. Det er ganske enkelt klassisk cirkuskunst af den rigtig gode slags og en stor fornøjelse at overvære.

Der hvor det er mindre morsomt, er nummeret med de eksotiske dyr og elefanter.Tyske Rudi Althoff skal styre menageriet af dromedarer, lamaer og elefanter – dog i hvert sit nummer, men det ændrer ikke ved hans domptøragtige fremtoning, hvor han med pisk og hårde dask tvinger de vilde dyr til at følge hans ordre. Lamaerne hoppede forvildede rundt over en oprejst havelåge, dromedarerne halser meningsløst rundt, mens de tre elefanter ydmygende kommanderes til at sidde på halen med ”poterne” i vejret. Her er ingen legende samspil mellem dyr og menneske, som er den charmerende drivkraft hos hundedamen Diana og hestedronningen Laura. I stedet bæres nummeret frem af en forhistorisk fascination af ”den store mands magt over de dresserede vilddyr”, hvilket skurre slemt i forhold til en moderne dyreetik og strider mod resten af cirkusprogrammets ellers charmerende og legende sjove numre.   

Men bortset fra de triste vilddyr er det en stor fornøjelse at se med hos Arena. Perlerækken af klassiske cirkusnumre fungerer fortrinligt og det er en fryd at opleve de dygtige artister udfolde deres numre og mærke den gamle kunstart fungerer med sus i maven og oprigtig begejstring når artisterne lykkes med et flot nummer.  

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk