Aarhus Teater
Turne rundt i hele landet
Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Interview med syrisk dramatiker
Aarhus teater
Østre Gasværk Teater
Fredericia Teater
Aarhus Teater
Skuespilhuset, Det Kongelige Teater
Bellevue Teatret
Betty Nansen Teatret
Teatret Svalegangen
Republique, Store Scene
Tivoli
Religion
Driver teaterbranchen intern censur?
konsekvenser for det danske teaterlandskab.
Interview med Efva Lilja
Den Anden
Den Anden
Grønnegårds Teatret
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Maria Lucia vandt Teaterpokalen
Det var LIVA der manglede
Nyd en dugfrisk dansk monolog

De rene rum

AF AMALIE OLESEN / ISCENESÆTTELSE LIV HELM / SCENOGRAFI NATHALIE MELLBYE
TEKNIK MADS ECKERT HERMANSEN, ISE KJEMS, KIM GLUD
MEDVIRKENDE ALBERT STEIN ANKERSTJERNE, ANNA–SOFIE FREDSLUND, ALVIN OLID BURSØE, ASTA KAMMA AUGUST, METTE GADEBERG GREGERSEN, EMIL BLAK OLSEN, JELA NATIUS, WAHID SUI.
ALLE MEDVIRKENDE ER ELEVER FRA DEN DANSKE SCENEKUNSTSKOLE, SKUESPIL, AARHUS
Af Rie Hammer

De rene rum er årets præsentationsforestilling af skuespillere fra Den Danske Skuespilskole i Aarhus. I en mail blev jeg bedt om ikke at anmelde skuespillerne, så derfor denne lidt amputerede anmeldelse.

Der er som sagt otte skuespillere med i dramatiker Amalie Olesens hæsblæsende overflødighedshorn, af tematiske ledetråde og eventyrlige referencer. Universet og fortællingen er funderet i den græske mytologi om Kybele og hendes unge elsker Attis. I myten fortælles det, at Attis forbrød sit troskabsløfte mod Gudinden hvorpå han lod sig kastrere og døde. Hos Romerne blev Kybele siden hyldet ved en årlig forårsfest hvor de fejrede døden og genopstandelsen af Attis,mens Kybele blev tilbedt i vilde, følelsesladede og blodige orgielignende renselsesceremonier. 

På Aarhus Teater har Amalie Olesen taget afsæt i den gamle myte og forfrisket den med et velklingende reference-ridt af kultisk overtro, moderne livsstil, litterære klassikere, eventyr, kastration og blodige orgier.

Kybele hedder Kirsten og myrder sine børn – eller er det Den Store Moder der dræber dem? Verden er Narnia-kold, og i dette frosne univers af plastiksne og døde træer venter Kybele-kultens medlemmer på Attis – som siden genopstår med guldglimmer og fræsende rullesko. Søster Mary skal befrugtes med en mandel, men hun har allergi og aborterer så blodet flyder. Det gør det også da Ludvig klipper lemmet af og svinger det vellystent. Egentlig var det naboens labrador der tudede liderligt, men hunden pelsede sine hvalpe – dem med de store menneskeøjne – og så var det jo en hun og ikke en han, og det gør heller ikke noget for dét (lemmet  vokser jo ud igen.

Teksten er et vildt rodeo-ridt af mytestof og skæve referencer. Der er få faste rammer og karaktererne flyder organisk sammen med stemninger og syrede drømmebilleder. Her er død og genopstandelse, liderlighed og lemlæstelse, afklippede lemmer og blødende aborter – alt sammen serveret med humoristisk overskud og et hold skuespillere der sprudler af ungdommelig vildskab.

Liv Helm har iscenesat og får endnu engang bevist sin unikke evne til løfte den moderne tekst ind i et helstøbt univers. Hvor hun lader tekst, lyd, melodistumper og rytmiske brudstykker flette sammen som homogene klangflader, der i velafbalanceret samspil indrammer dramaet.

Scenograf Nathalie Mellbye løfter flot fortællingen ind i et kultisk drømmeunivers med sit stilmiks af rensdyrgevir, smukke dyreskind, diskokugler og grimme plastiskpalmer, som giver stof til fantasien på tilskuerrækkerne og tilfører skuespillerne et håndgribelig rum at arbejde med.

I andet akt syrer teksten totalt ud, og de ekstremt mange ledetråde har svært ved at samle sig, men det lægger dog ikke en dæmper på forestillingens fascinerende turbulensridt­. 

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk