Anmeldelse / oktober 2015

DJØF med løgn II

Spilleperiode: 8. oktober – 4. november 2015. Alle dage kl. 20. Turné i foråret 2016
Spillested: Bremen Teater
Idé og hovedforfatter: Per Helge
Medforfatter: Kasper Sørensen
Medvirkende: Per Helge
Af Anne Liisberg

Per Helge er tilbage med en ny afklædning af arbejdsgangene i den offentlige sektor, som han indledte i den bragende succes af samme navn, DJØF med Løgn i 2013. Version 2 har undertitlen Medarbejderne slår igen, men før vi kommer til dette klimaks, bygger Per Helge i stadig mere frenetisk tempo op til det i sit portræt af en presset DJØF’er, der tilmed er fra den kreative klasse med alt, hvad det medfører af præstationsdogmer om sund livsstil, ekstremsport og nærvær over for ønskebørnene. At portrættet ikke er helt urealistisk fremgik tydeligt af salens indforståede skvalderlatter. Hvilket jo i sig selv er ganske skræmmende, da mængden af registreringsopgaver, luftige strategier, holistisk mumbo-jumbo og territorie-afpisning er stor på Per Helges nye fiktive arbejdsplads, Børne- og Ungeforvaltningen i en Københavnsk omegnskommune – ”dog ikke Hjørring”, indsparker Per Helge med hilsen til regeringens aktuelle udflytningsstrategi.

Det handler forestillingen selvfølgelig ikke om, men dens stakkels DJØF’er har såmænd rigeligt at se til, for ”Der er pres på i december. Projekter skal afsluttes. Penge skal fyres af – ellers bliver de til luft” for slet ikke at tale om december måneds psykopatiske magtspil: nissevenner, her initieret af kontorets rummelige socialrådgiver Susanne – et af Per Helges mange kollegiale hadeobjekter, fordi hun kører i et andet tempo og navigerer efter andre værdier end det hellige excell-ark. Per Helge skal altså både planlægge sit eget strategiseminar, implementere kommunens nye pejlemærker i børnehaverne, tåle sin nissevens grove drillerier, opfylde/fuske sig ud af datterens behov for far-tid og fixe det såkaldte lorteprojekt, der i dette tilfælde handler om at holde en ulovlig besparelse gemt for offentlighedens søgelys indtil næste budgetår.

Selvom det fyger om ørerne på os med virkeligt sjove one-liners, der tydeligvis vækker en bred genkendelsens glæde/angst i tilskuerne, er det faktisk strukturen i stykket, der særligt overbeviser og rammer lige durk midt i skiven. Per Helge fortæller 7-8 storylines i bidder ud og ind imellem hinanden. Så sætter vi lige nissevennen her – men nu tilbage til lorteprojektet – så klippede jeg lige et billede af nogle spejdere ind i oplægget – der stod rimtåge efter økonomidirektøren – og dér kommer jo barnekejseren (om denne person var borgmesteren eller kommunaldirektøren stod ikke helt klart for mig, men kælenavnet gav et præcist billede af kransekagens top!) etc. etc. Pulsen stiger, sveden flyver, stemmen knækker næsten over. Sådan er det at sidde med alt for mange, alt for meningsløse opgaver, mens mobilen kimer, mailboksen flyder over og alle hytter deres egen selvledelse i kontrolsamfundets udgave af hamsterhjulet.

Det kan ikke undre, at Per Helge og kollegaerne i Jura og IT får nok. Det kan desværre heller ikke undre, at deres oprør er så svært forståeligt for ledelse og minister, at de vælger at opfatte det som et innovativt projekt, som de begejstret vil udrulle i hele landet. Voldsom fin illustration af den gabende kløft mellem buzz-ordenes besiddere og det man i mangel af bedre kan kalde almindelig sund fornuft. Per Helge falder ikke i denne grøft selv, da han sylespidst formår at jonglere alle positioner og trods alt give en smule kærlighed til dem alle.

DJØF med Løgn II er aktuel samtidssatire fra øverste skuffe leveret med charme, varme og et helt skarpt blik for arbejdslivets absurditeter og hvad de gør ved os som mennesker – kom fx aldrig på tværs af en DJØF’er i kopirummet, hvis du ”kun” er HK’er. Der er (måske) en enkelt svaghed i en af de væsentlige plotstrukturer, som ikke skal afsløres her, men det betyder intet for et både stærkt underholdende, intellektuelt overlegent show med en – desværre stadig – helt aktuel dissekering af samtidens arbejdsværdier - der i parentes bemærket ikke kun findes i det offentlige, men i lige så kuriøse varianter på det private arbejdsmarked.

Se trailer for forestillingen her

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk