Anmeldelse / juni 2017

Dschingis Khan

Spillested: Sort/Hvid
Spilleperiode: D. 1. juni
Medvirkende: Sabrina Braemer, Johnny Chambilla, Manuel Gaerst, Sahar Rahimi, Oliver Rincke, Mark Schroppel, Ina Vera
Dramaturg: Marcel Bugiel
Dramatiker: Sabrina Braemer, Johnny Chambilla, Manuel Gaerst, Sahar Rahimi, Oliver Rincke, Mark Schroppel, Ina Vera
Lyddesign: Mark Schroppel
Forestillingen er en del af Cph Stage programmet

Skiltet bliver skiftet ud som en del af forestillingen. Så titlen i stedet for The Western Show bliver The Mongolian Show. De tre performere Sabrina, Johnny og Manuel, der alle har down syndrom, bliver herefter nøje instrueret af en kvinde. Tag parykkerne på! Gå op på scenen! Gå rundt i en cirkel! Duk hovederne! Skyd!

De tre performere re-enacter mongolske skikke, ritualer og levevilkår. Instruktøren beder også sceneteknikken til at udføre deres opgaver; fx at dæmpe lyset eller skrue op for musikken. Det er tysk Verfremdungs-teater, så intet er skjult og vi, publikum, ikke på nogen måde kan glide ind i en teaterillusion.

Forestillingen Dschingis Khan, der bl.a. refererer til kolonitidens udstilling af mennesker i zoologisk have, af det tyske kompagni Monster Truck, er skør og vild og svært at vide, hvad er for noget, og hvad man skal synes om. Men det er også det, der gør den interessant. Er det fx ok at hundse rundt med handicappede på en scene? Kan man underholde med at udstille handicappede i 2017?

Forestillingen er altså en undersøgelse af vores, publikums reaktioner på Det Andet. Hvordan vi forarges over behandlingen af performerne, og samtidig ser væk og ikke helt ved, hvad vi skal stille op, når de nærmer sig os med kys og kram. Det er vores opfattelse af og fordomme om handicappede, Det Andet, der råt og brutalt udstilles i Dschingis Khan. Her foregives ikke en anden verden, hvor de handicappede og balletdanserne danser sammen, som man så det i Corpus og Christian Lollikes I føling.

Men heldigvis vender forestillingen Dschingis Khan også, så de tre performere overtager scenen. Instruktøren og lyd- samt lysteknikerne forlader rummet. De tre performere har nu en fest med lys, lyd og røgmaskiner, og de simpelthen ender med at katapultere kranier ud på publikum. De kan selvfølgelig selv!

Monster Trucks Dschingis Khan er kontroversielt teater, der både chokerer, fascinerer og forarger, men også skaber empati og allermest debat og refleksion om opfattelsen af Det Andet.

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk