Anmeldelse / juni 2017

Spilletider: 27/5-3/6 2017
Koreografi: Cathy Marston
Scenografi og kostumer: Steffen Aarfing
Lyddesign: Jonas Vest
Medvirkende: Marie Dalsgaard, Mads Rømer Brolin- Tani, Kizzy Matiakis, Ida Praetorius, Jón Axel Fransson, Aleksander Kaas og dansere fra Den Kongelige Ballet
Af Ida Cathrine Holme Nielsen

I et drømmelignende tilbageblik, udfolder historien om Markise de Merteuil og Vicomte de Valmont seg i rokokotidens Paris. Historier om forførelse, bedrag og fortrængt kærlighed udspiller sig i den minimalistiske scenografi, under et spindelvæv af stole. Der er nærmest en sømløs blanding af skuespil og ballet i Farlige Forbindelser. Dobbeltrollerne som henholdsvis Valmont og Merteuil ivaretages på mesterligt vis både af de aldrende skuespillere og de dansere som portretterer deres fortids-selv. Der er ikke noget at udsætte på fremføring og scenemagi, men det er en klar indvending at scenebildet opleves som lidt rodet og uoverskueligt med for mange korpsdansere i spil i stykkets første del. Dette bliver der betydeligt vejet op for i forestillingens anden akt, hvor sensualitet og forførelse træder i tydeligt fokus, både tematisk og i selve scenebilledet.

Rokokotidens satinbehængte pastelunivers skaber en udmærket ramme for det forføreriske kammerspil. Den symboltunge koreografi, og de nær nøgne korpsdansere i rollerne som blotlæggende breve, skaber en stemning af forvikling og intensitet. De to skuespillere er også med til at formidle historien til publikum, samtidigt med at der bliver sat ord på de mange usagte følelser mellem Valmont og Merteuil. Dette bliver unægteligt en tillægsdimension for de publikummere der er godt kendt med fortællingen fra de mange filmversioner.

I det hele taget får vi en ide om hvilke voldsomme følelser der er på spil bagved spindelvævet af intriger i Farlige Forbindelser. Der skabes en lyddimension i den ellers stumme dansekunstform, og det er et ypperligt valg at lade de svævende tåspids- pas de deux’er udspiller sig som tilbageblik og drømme. Cathy Marston har lykkes med at lave en ufatteligt sensuel forestilling, hvis udfordrende koreografiske udtryk stemning sad i undertegnede, længe efter tæppefald.