Aarhus Teater
Turne rundt i hele landet
Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Interview med syrisk dramatiker
Aarhus teater
Østre Gasværk Teater
Fredericia Teater
Aarhus Teater
Skuespilhuset, Det Kongelige Teater
Bellevue Teatret
Betty Nansen Teatret
Teatret Svalegangen
Republique, Store Scene
Tivoli
Religion
Driver teaterbranchen intern censur?
konsekvenser for det danske teaterlandskab.
Interview med Efva Lilja
Den Anden
Den Anden
Grønnegårds Teatret
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Maria Lucia vandt Teaterpokalen
Det var LIVA der manglede
Nyd en dugfrisk dansk monolog

Jeppe på bjerget

Spiller i Designmuseum Danmarks Have
24.juni - 20.august 2016

Medvirkende: Olaf Johannessen, Christine Gjerulff, Michael Moritzen, Steen Stig Lommer, Kasper Leisner, Andreas Jebro, Peter Oliver Hansen, Jakob Fauerby, Ditte Ylva Olsen og Sigurd Holmen le Dous
Bearbejdelse og iscenesættelse: Thomas Bendixen
Scenografi: Steffen Aarfing Kostumer: Marie í Dali
Af Rie Hammer

Jeppe (Olaf Johannessen) drikker, og det forstår man, for sjældent i teaterhistorien, har Jeppe været så ensom og fået så mange tæsk. Krumbøjet, af skam, over rollen som hanrej, og slået i knæ af konen Nilles (Christine Gjerulff) krabask Mester Erik, lusker Jeppe rundt efter lidt alkohol til, at dulme smerten med.

Som om de hjemlige ydmygelser ikke var nok, tiltager fortrædelighederne da baronen fuldføre sit fiffige forvandlingsnummer, og får Jeppe omskabt fra fæstebonde til magtmenneske.

Jeppe glider glad ind i rollen – for magt er noget man påtager sig og tildeles i Thomas Bendixens barske fortolkning. Så Jeppe slår fra sig, og gerne på dem underst i hierarkiet. Baronen og hans mænd nyder ydmygelserne til fulde, og hepper begejstret med, også på en næsten fuldbyrdet voldtægt – en scene der synes minde morsomt en højsommeraften med hvidvin i glasset. Men når først man har sunket mobningkulturen og den mystisk tilførte balkanmusik, er det bare at nyde Olaf Johannessens sublime skuespil. For aldrig har Jeppe fremstået så smerteligt stærk, sårbar og psykologisk nuanceret. Olaf Johannessen inkarnere med hele sin krumbøjede krop og forpinte ansigtstræk, den smerte som gør hans handlinger så forståelige, og dermed langt mere farlige. Her fremvises hele magtstrukturens uhyrlige logik, hvor mennesket, mere eller mindre frivilligt, acceptere en plads i hierarkiet og derfra lader livet udspille sig. Det er stærkt stof til eftertanke og derfor også ganske forstyrrende, når Bendixen forsøger at peppe komikken op med lidt hittepåsom fagter, som når baronens folk fx skal flagre omkring, som baskende doktorfugle eller marionetagtige boksestatister. Jeppe er en grum komedie, især i dette års fortolkning, og ydmygende magtspil bliver ikke mindre barske af lidt fjollet lazzi-koreografi.

Omkring Olaf Johannessen er et fint hold af skuespillere, hvor særligt de to lakajer (Andreas Jebro og Kasper Leisner) klæder hinanden godt. Med deres ens-lignende statur og fine parspil får de symboliseret og visualiseret magtens dobbelthed og konstruktion, som rækker både op og ned af den sociale rangstige, og kan påtages og afmonteres alt efter omgivelserne. Overfor bonden Jeppe bryster de sig som magtmænd, mens de bange bøjer nakken for baronens ord.

Mod slut sander Jeppe, at han er blevet narret og lusker duknakket tilbage til Nille, livet som hanrej og den hårdtslående krabask. En trist slutning for en stakkels mand hvis skæbne sætter sig dybt i kraft af Olaf Johannessen sjælstærke fortolkning. Her er solistisk skuespil i verdensklasse. 

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk