Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Aarhus Teater
Turne rundt i hele landet
Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Interview med syrisk dramatiker
Aarhus teater
Østre Gasværk Teater
Fredericia Teater
Aarhus Teater
Skuespilhuset, Det Kongelige Teater
Bellevue Teatret
Betty Nansen Teatret
Teatret Svalegangen
Republique, Store Scene
Tivoli
Religion
Driver teaterbranchen intern censur?
konsekvenser for det danske teaterlandskab.
Interview med Efva Lilja
Den Anden
Den Anden
Grønnegårds Teatret
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Maria Lucia vandt Teaterpokalen
Det var LIVA der manglede
Nyd en dugfrisk dansk monolog

Klokkeren fra Notre Dame

Instruktør: Thomas Agerholm
Koreografi: Lynne Kurdziel Formato
Medv.: Lars Mølsted, Mads M. Nielsen, Christian Lund, Vanessa Rodriques m.fl.

Fredericia Teaters iscenesættelse af Disney-musicalen Klokkeren fra Notre Dame er musical-magi i verdensklasse. Gribende, billedsmukt og voldsomt forførende fortælles Victor Hugos klassiske historie om den pukkelryggede klokker Quasimodo (Lars Mølsted) der må leve sit liv hengemt og halvdøv under de bimlende klokker i Notre Dame. Den barske Biskop Frollo (Mads M. Nielsen) holder den deforme krøbling indespærret, men da den smukke sigøjnerkvinde Esmeralda (Vanessa Rodriguez Ibarra) kommer i problemer, trodser Quasimodo biskoppens ordre og begiver sig ud for at redde hende.

Historien er kendt fra både tegnefilm og bøger, men næppe formidlet så medrivende og billedmættet flot, som her hvor sang, dans, digital design og fortælling går op i en højere enhed.  

Lars Mølsted er Quasimodo med drenget charme og et knuselskende sind. Han er nok pukkelrygget og halt, men uden deformeret maskering som tegnefilmens krøbling. Her er intet offer, men en storcharmør med livlig fantasi og en livsglæde der går lige i hjertet på publikum.

Mod sig, har han, den barske biskop Frollo, der i Mads M. Nielsens karakterstærke fortolkning, fremstår som en splittet mand med inde dæmoner, der ender i desperat had til omverdenen. Mens den billedskønne Vanessa Rodriguez Ibarras Esmeralda er en stærk kvinde med trods i blikket og sår i sindet, der kan synge og danse så ikke et øje er tørt.

Men ”Hvem er et monster og hvem er en mand?” spørgers der gentagende gange - et spørgsmål, der desværre stadig er aktuelt i disse dages dæmonisering af hele folkefærd og anderledes troende. Og med karakterernes konstante fokusering på de menneskelige bevæggrunde, får musicalen pludselig en politisk bevidsthed midt i det medrivende rush af lækre Disney melodier og skønne danseoptrin.  

Og her er alt hvad hjertet kan begære af musikalsk overflod. Sangerne er i topklasse og synger så man både glædes og græder. Koreografier og sceneoptrin er en fryd for øjet og fører elegant fortælling videre. Musicalens mange gode melodier er en fornøjelse at lytte til og musikerne spiller suverænt. Mens det digitale scenedesign løfter historien ind i et virtuelt vidunder-univers, hvor tilskuerne i hæsblæsende tempo føres fra Paris’ mørke gyder, til en hærgende brand og en virtuel rutchetur gennem katedralens mange etager.

Klokkeren fra Notre Dame er en fryd for alle sanser. Forestillinger emmer af musikalsk vellyst og gribende teatermagi og de karakterstærke sangere er i særklasse fantastiske – det fås ikke bedre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

. Lige fra højspændt dramatik med spændende karakterer, et digitalt design som får salen til at stå i flammer og stolene ryste, til dansekoreografier og skønsang fremført så tårerne triller.

 

Historien er baseret på Victor Hugos roman Klokkeren fra Notre Dame (1831), hvor Men

Og på Fredericia har de tilladt sig lidt politisk kant. For hvor Disneys tegnefilm lader Quasimodo fremstå som fysisk uattraktiv med store kropslige deformiteter og i skærende kontrast til den ”smukke” blonde soldat. Så er Klokkeren på Fredericia Teater en charmerende ung mand, der nok er pukkelrygget og halt, men blot malet sort på kinderne – og puklen, ja den kan han afklæde sig til slut. ”Monsteret” er en tilstand vi tage af og på, og ikke entydig eller i kontrast til det ”smukke”. Er sigøjnerkongen Clopin fx et monster da han vil skære halsen over på Quasimodo og Phoebus fordi de har opdaget deres hemmelige ”Mirakel plads” eller en helt der vil redde sit folk? Er biskop Frollo bare ond eller en mand der blive et monstre da han ikke kan få sin elskede Esmeralda. Rasende flot spillet af  Mads M. Nielsen, som en desperat mand splittet og dæmoniseret at tvivlen mellem kærlighed og kristentro.

gennem Paris’ gamle gyder, lader duer flakse levende over baggrunden, en gigant-eg ruskes i stormen og ikke mindst river os med på en rasende rutchetur gennem Notre Dames etager – her kan vist kun Tivolis vildeste forlystelser genererer samme sus i maven.

 

til  overvældene    og deres sanseoverrumplede brug af digitalt design er en frydeovergår hvad man hidtil er blevet præsenteret for på danske scener.

 

  Fredericia Teater. Et overvældende brag af en musical. Her går alt op i en højere enhed. Digitalt scenedesign tager os overbevisende med til Paris' gamle gyder og ind i katedralen hvor en "elevatortur" imellem de forskellige etager får det til at suse i maven som var det rutchebanen i Tivoli. Har var brænd så salen "står" i flammer og sæderne ryster og de sang så tårerne trillede. Simpelthen fantastisk på alle parametre. Nominere til #Årets musical, #Årets Scenedesign og #Årets birolle til til Mads M. Nielsen for hans Frollo der fremstår spændende og intens splittet mellem kirke og kærlighed.

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk