Anmeldelse / marts 2017

Min Odyssé

Spillested: Magneten, ved Asterions Hus, Teaterøen
Spilleperiode: D. 30. marts - 8. april
Medvirkende: Tilde Knudsen
Tekst: Thilde Knudsen
Koncept: Tilde Knudsen
Producent: Asterions Hus
Af Mette Garfield

Hun trækker fiktive snore mellem publikummerne på stole i en rundskreds om hende. Hun laver fine forbindende lyde imens: ”fuuuiiyjj”, så begynder hun at fortælle historien om Odysseus fra den græske mytologi, den snedigste og klogeste af de græske krigere, der deltog i den trojanske krig. Han opfandt fx den trojanske hest og blændende og overvandt det enøjede monster kyklopen.

I Tilde Knudsens personlige version, Min Odyssé, på Magneten tæt ved Asterions Hus på Teaterøen, er fokus den sidste del af den lange fortælling om Odysseus 20 år lange hjemrejse til konen Penelope. Og det blandet med kunstneriske og menneskelige oplevelser fra Teaterøens treårige deltagelse i det europæiske samarbejdsprojekt Meeting the Odysse.

Tilde Knudsen fortæller alene med hendes veltrænede krop og stemme. Og det går stærkt, hun springer fra det ene til det andet, fra ben til ben, ned på gulvet, hun falder pladask, så rejser hun sig op igen og står tungt ned i knæene, så flyver hun rundt. Hun taler også flere sprog: britisk engelsk, svensk og engelsk med kraftig italiensk accent. Hun agerer snart kvinder, fx den lækre Calypso, som Odysseus er strandet hos, snart fuldvoksne stærke mænd eller guder som eksempelvis Poseidon og ind imellem dyr; en hund eller en klagende fugl.

Der er ingen tvivl om at Tilde Knudsen, den nye kunstneriske leder af Asterions hus, har mange facetter at spille på som danser og skuespiller; hun kan rent teknisk en masse med både krop og stemme. Men hendes evne til at være til stede og engagere et publikum i en fortælling mangler i Min Odysssé. Det går for hurtigt, så hurtigt, at hun fx glemmer at fortælle, at Odysseus blændede Kyklopen. Der er intet fokus, ingen struktur, og de personlige historier og karakterer fra Tilde Knudsens samarbejder i projektet Meeting the Odysse virker indspiste og private; historier hun kunne dele med sine kolleger eller andre deltagere i projektet, der også lader til at være et par stykker af blandt publikum.

Min Odysse virker ikke gennemarbejdet. Det bliver kun til en hektisk overgearet præsentation i stemmeteknik og kropudfoldelser; teknikker, der bevæger sig på det ydre og slet ikke rammer eller forbinder til sit publikums indre. Man må håbe ambitionerne for Teaterøens egne produktioners kunstneriske niveau i fremtiden er lidt højere end Min Odysse

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk