Aarhus Teater
Turne rundt i hele landet
Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Interview med syrisk dramatiker
Aarhus teater
Østre Gasværk Teater
Fredericia Teater
Aarhus Teater
Skuespilhuset, Det Kongelige Teater
Bellevue Teatret
Betty Nansen Teatret
Teatret Svalegangen
Republique, Store Scene
Tivoli
Religion
Driver teaterbranchen intern censur?
konsekvenser for det danske teaterlandskab.
Interview med Efva Lilja
Den Anden
Den Anden
Grønnegårds Teatret
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Maria Lucia vandt Teaterpokalen
Det var LIVA der manglede
Nyd en dugfrisk dansk monolog

Morten Dahl Lützhøft

Uddannelsen i Dramatisk Skrivekunst ved Den Danske Scenekunstskole sendte i juni måned et hold nye dramatikerne på gaden. Visionerne er store og energien enorm.
Teater1 er stolte over at kunne kan give et sommerligt smugkig ind til de enkelte dramatikeres stil og tanker i en række essayistiske tekster om de temaer, som aktuelt optager dem. Der kommer tre bølger af tekster henover sommeren med følgende temaer:
Fortællingens magt (uploades d. 22.6)
Den Anden (uploades d. 11.7)
Religion (uploades 8. 8)

Læs også dramatikernes afgangsteksterne i hele juni måned på: http://dendanskescenekunstskole.dk/afgangsreading-2016-dramatisk-skrivekunst/

God sommerlæsning

Fortællingens magt

Eller historien om dunet, der blev til ti dyner

Af: Morten Dahl Lützhøft

 

Fortællingen er for mig alt.

Dens magt på sin vis lige så.

Men dén, må jeg indrømme, at jeg har knapt så meget kontrol over – hvis overhovedet nogen.

Jeg har en forhåbning om, men ikke en hujende idé om, hvilke følelser, tanker og reaktioner, min fortælling sætter i gang hos dem, jeg udsætter for den.

Så på samme måde, som jeg altid stævner ud med et ønske og et mål for min fortælling og dens forløb. På samme måde har jeg som regel ingen idé om, hvad den sætter i gang – så lidt, at jeg som oftest også selv bliver offer for min egen fortællings magt – og bliver forført eller foranlediget til at følge andre spor end det, jeg lagde mig i fra starten.

Og det gør mig ikke noget.

For når jeg tænker på, hvor mange mennesker min fortælling skal igennem – bare inden den rammer et publikum på premieren – så synes jeg, at denne, min fortællings ”interne” magt, skal inspirere mig til at søge væk fra vante stier og forhåbentligt gøre det samme med de efterfølgende led i kæden.

Hvad angår den ”eksterne” magt i min fortælling… så må jeg indrømme, at hvis min fortælling kan få folk at gå ud og blive bedre mennesker, hvem siger så, at den ikke ville kunne få dem til at gå ud og blive værre mennesker?

En fortælling er en fortælling.

Og den har ikke én men hundreder eller tusinder af forskellige magter i sig.

Det ved jeg ikke, om jeg skal, eller kan, tage ansvaret for?

Jeg kan tage ansvaret for dét, jeg skriver – ikke for dét, ”de” hører.

Fortællingen er for mig alt.

Dens magt på sin vis lige så.

Men begrebet ”fortællingens magt” giver mig grumme associationer til sladder, løgne, propaganda og meget andet skidt.

Eller også tænker jeg på tids(op)slugende eventyrverdener som ”Ringenes Herre”.

Sjældent synes jeg, når jeg hører på andres fortællinger, at jeg føler mig udsat for nogen som helst magt. Jeg føler mig ikke bemægtiget. Og det er jeg glad for.

For fortællingen er den gode historie. Den gode historie, man har lyst til at fortælle videre, dele, omfavne, udbrede og digte med på – og vigtigst af alt: Gå på opdagelse i.

Ligesom jeg har det med ”Ringenes Herre”: Jeg kan sluge ekstramateriale i timevis. Lede efter spor, clues, symboler og så videre.

Sådan! Skal en fortælling være. En fortælling som ikke kun jeg, men flere, andre, alle (måske) har lyst til at gå på opdagelse i. Og som de føler ejerskab for. En fortælling, der ejes af flere. En fortælling, hvor jeg har skabt nogle billeder, der lever videre i andre mennesker.

Så tror jeg, man fortæller en god historie.

Og i sidste ende laver en god forestilling.

Og den gode forestilling – og det tror jeg på – er den forestilling, der udøver den største (og forhåbentligt bedste) magt.  

 

Dramatiker: Morten Dahl Lützhøft f. 1990
Tidligere stud.polit. Formand for Dramaterne siden 2009. Herunder dramatiker, Når man er i Rom… og bearbejder, Som man behager Dramatiker og instruktør, Tast 2 for personlig betjening (Teaterhuset, 2012)

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk