Anmeldelse / marts 2016

Romeo og Julie

Spillested: Det Kongelige Teater, Gamle Scene.
Spilleperiode: 4.marts til 16.april 2016 (Repremiere)
Medvirkende: Ida Praetorius, Andreas Kaas, Susanne Grinder, Ulrik Birkkjær, Caroline Baldwin, Lena-Maria Gruber, Alexandra Lo Sardo, Sebastian Kloborg, Mette Bødtcher, Lukas Helt, Samuel Rees, Tobias Praetorius, Benjamin Buza, Josephine Berggreen, Birgitta Lawrence, Hilary Gusweiler, Caroline Betancourt, Stephanie Chen Gundorph, Stephanie Sahlgren, Andreas Kaas, Eva Kloborg, Mogens Boesen, Alexander Bozinoff, Nicolas Markovis, James Clark, Bryant Steenstra, Nicolai Hansen, Ji Min Hong, Joscelyn Renèe Dolson, Beila Ungar, Kaledora Fontana, Astrid Elbo, Emma Håkansson, Magnus Christoffersen, Morten Eggertm Sebastian Haynes, Ariel Merkuri, Eleonora Morris, Alicia Canu, Viktoria Falck-Schmidt, Wilma Giglio, Cèdric Lambrette, Elisabeth Dam, Esther Lee Wilkinson, Kizzy Matiakis, Marcin Kupinski, Niclas Bech, Holly Jean Dorger, Eliabe D’Abadia. Børn fra Det Kongelige Teaters Balletskole samt statister.
Koreografi: John Neumeier
Musik: Sergej Prokofiev
Scenografi og kostumer: Jürgen Rose
Af Ida Cathrine Holme Nielsen

Vi ved, hvordan historien ender, og repremieren på Romeo og Julie i koreograf John Neumeiers udgave, der har været en fast del af kompagniets repertoire siden 1974, byder ikke på de store overraskelser. Forestillingen bærer præg af, at den er blevet danset gennem generationerne i kompagniet, fra dem, der var de små børn i gaden eller mylder i korpset, der nu pryder hovedrollerne, til dem der er gået fra Julie til Ammen eller den iskolde Lady Capulet. Sidstnævnte mestrer solodanser Susanne Grinder i øvrigt med strålende præcision, og tager scenerummet i sådan en grad, at bevægelserne til Sergej Prokofjevs magiske musik går op i en højere enhed. Ligeledes er Sebastian Haynes’ fortolkning af Mercutio så spækket af udstråling, teknisk dygtighed, charme og scenetilstedeværelse, at han regelret overstråler resten af kompagniet. Og det er lige i det aspekt, at forestillingen har sine alvorlige mangler, selv om Den Kongelige Danske ballet er verdenskendt for at sende de fyrigste heste i manegen. Nu er det jo Romeo og Julie, det hele handler om, og til trods for de bedste intentioner i form af Ida Praetorius’ evige ynde og tekniske overlegenhed og Andreas Kaas’ ungdommeligt smukke, og tilsyneladende Romeo-perfekte udtryk, udebliver den store karisma og udstråling, som rollerne kræver. Dette er, ud over de enkelte nævnte undtagelser, symptomatisk for forestillingen som helhed. Hvor kompagniet på alle måder befinder sig i den ballettekniske verdensklasse, er det svært at lade sig rive med, når tigrene er blevet for tamme.

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk