Anmeldelse / juni 2017

Tekst, instruktion, lys: Jan Lauwers
Musik: Maarten Seghers
Koreografi: Grace Ellen Barkey
Kostumer: Lot Lemm
Medvirkende: Grace Ellen Barkey, Jules Beckman, Anna Sophia Bonnema, Hans Petter Melø Dahl, Benoît Gob, Mohamed Toukabri og Maarten Seghers
Af Mette Garfield

”I’m Grace Ellen Barkey”, siger en kvinde, der har stillet sig op på scenen, og herefter fortæller om hun historier fra sit multikulturelle ophav. I instruktør Jan Lauwers og det hollandske Need Companies forestilling The Blind Poet, der åbnede Cph Stage -festivalen i onsdags på Gamle Scene på Kgs. Nytorv, stiller der sig herefter i alt syv personer af forskellige oprindelse op på scenen og indleder med samme: ”I’m …”. Så fortæller de deres historier, og et væld af komplicerede stamtavler og digressioner udfolder sig. De personlige, intime historier udvikler sig til den større historieskrivning. Historier om Trojas fald, vikingerne eller Sumatra. Frygtelige drabelige historier om krig, slag blander sig med sårbare øjeblikke, møder mellem mennesker.

The Blind Poet fortælles med sang, musik og dans. Med klovnerier og morskab - et tydeligt cirkuspræg. Performene aktiverer også publikum helt fra begyndelsen. Vi skal fx råbe: ”We feel safe in Sudan”. Den ene performers historie og nummer afløser altså det andet uden kronologi, som i cirkus. Og scenen er stort set renset for scenografi. Der spilles på den nærmest tomme scene. Det er performene, der fylder scenen ud med deres tilstedeværelse og kunst.

Pointen i The Blind Poet er ikke svær at få øje på. Forestillingerne om vore dages identitetsdannelse trækkes tilbage til tråde for 1000 år siden. De forskellige personers historier og nationaliteter hænger naturligvis sammen. Intet menneske er en ø. Vi har alle sammen en broget historie, og ingen kultur er finere end den anden. Vi kommer fra det samme.

Men med cirkusattituderne og humoren følger også klicheerne. Mest markant bliver numrene om tuneseren og hans arabiske herkomst, og det amerikanske country nummer, hvor musikeren tramper løs med sine cowboystøvler.

Alle medvirkende i The Blind Poet er uden tvivl kompetente kunstnere, især de dygtige musikere, men de virkede alligevel alle mest optaget af dem selv og af at fremvise deres cirkuspræstationer.

Det samlende cirkusgreb i forestillingen var måske morsomt og underholdende. Og den overfladiske, humoristiske og nonchalante behandling af så alvorlige og voldsomme emner som flygtningestrømme, krige, folkemord og den truende klimakrise er måske et forsøg på at mime den vestlige verdens ligegyldighed og manglende handling, men man kunne stadig virkelig godt ønske en dybde og kompleksitet i forestillingen. At blive selvfølgeligt indlagt til en teatersals ’vi’s overfladiskhed som publikum kan i hvert fald virke ubehageligt provokerende. Og man kunne overveje om The Blind Poet er den rigtige Nedd Compay forestilling til at åbne Cph Stage, der heldigvis er i fuld gang med en masse andet godt på programmet.