Aarhus Teater
Turne rundt i hele landet
Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Interview med syrisk dramatiker
Aarhus teater
Østre Gasværk Teater
Fredericia Teater
Aarhus Teater
Skuespilhuset, Det Kongelige Teater
Bellevue Teatret
Betty Nansen Teatret
Teatret Svalegangen
Republique, Store Scene
Tivoli
Religion
Driver teaterbranchen intern censur?
konsekvenser for det danske teaterlandskab.
Interview med Efva Lilja
Den Anden
Den Anden
Grønnegårds Teatret
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Maria Lucia vandt Teaterpokalen
Det var LIVA der manglede
Nyd en dugfrisk dansk monolog

Vi er alle ansvarlige

INTERVIEW: Mériam Bousselmi, tunesisk advokat og dramatiker, er aktuel med opsætningen ”Det som diktatoren ikke sagde” på Takkelloftet i Operaen. Her stiller hun blandt andet spørgsmålet ’har et folk virkelig den leder, de fortjener?’
Af Lene Grønborg Poulsen

En afsat, fiktiv diktator alene i et rum. Langt væk fra fortidens storhed og magt. Hvad tænker han på? Fortryder han sine handlinger eller kun det faktum, at han blev afsat?
I forestillingen ”Det som diktatoren ikke sagde”  skriver den tunesiske dramatiker Mériam Bousselmi  sig helt ind i hovedet på en eksildiktator og lader ham åbne sine inderste tanker. Resultatet er en monolog, en slags én-vejs samtale, som eksdiktatoren opfinder i sin ensomhed.

I diktatorens sted
At tage turen helt ind i hovedet på en fiktiv eksildiktator kan virke som en uoverkommelig opgave. Man kan studere forskellige diktatorers handlemåder, læse om deres vaner og undersøge hvilke beslutninger, de har taget i hvilke situationer. Men at forstå det til bunds, kræver noget mere.  
”Det er en udfordring at sætte sig i diktatorens sted, og jeg har ønsket at udfordre mig selv i den her proces. Jeg vil gerne sige noget om, hvordan samfundets system fungerer. Hvordan det manipulerer med os. Og hvordan og hvorfor det kan lade sig gøre, at én mand bestemmer over massen,” understreger Mériam Bousselmi.
Men hvorfor skal vi overhovedet helt derind. Hvorfor skal vi forstå en diktator, og hvordan skal vi kunne bruge det til noget som helst, er et oplagt spørgsmål at stille til forestillingens præmis. Mériam Bousselmi er ikke i tvivl:
”For mig at se, er det interessant, fordi en ulykke aldrig kun er én persons ansvar. Det er et delt ansvar. Der er også altid et folk, der accepterer en siddende diktator. Hvorfor gør de det? Fordi de måske også selv får nogle fordele, eller fordi de er bange for konsekvenserne. Men hvis du lukker øjnene for korruption, elendighed og manglende frihed, så er du også en del af det. Har du accepteret tingenes tilstand, kan du ikke bagefter sige, at ansvaret var ikke mit,” understreger hun.

Fra Tunesien til Danmark
Den unge dramatiker håber på, at det danske publikum vil tage godt imod stykket. Selvom det foregår i Tunesien i en virkelighed, som kan synes langt væk fra et dansk demokrati, så mener hun stadig, at forestillingen rammer nogle generelle temaer, som er væsentlige for alle.
Teksten iscenesættes af Holland House-instruktøren Jacob F. Schokking, som Mériam Bousselmi har haft et frugtbart samarbejde med:
”Jeg glæder mig til at se, hvordan Jacob arbejder med teksten ud fra et dansk perspektiv. Jeg har læst flere rapporter om de problemer, som Danmark står med, og de er jo meget forskellige fra virkeligheden i Tunesien,” påpeger hun.
Men tematikken i stykket siger derfor heller ikke kun noget om et politisk system, der accepterer diktatur, understreger Mériam Bousselmi. Det rækker også længere ud. Temaet taler til alle aspekter i vores liv, og det handler om, hvordan vi forholder os til andre for at opnå fordele i vores eget liv. Hvordan vi definerer os selv i forhold til andre.
”Danmark og Tunesien har måske flere forskelle end ligheder. Men følelsen af at acceptere noget, man ikke helt tror på, kender vi måske alle inderst inde. Så jeg er spændt på at se, hvordan en dansk instruktør vil arbejde med ord fra en anden del af verdenen, ” afslutter hun.


Forestillingen, der er produceret af Holland House, spiller d. 6.-17. december 2016 på Takkelloftet i Operaen. Iscenesættelse: Jacob F. Schokking, Medvirkende: Joen Bille, Tekst: Mériam Bousselmi, Oversættelse: Per Aage Brandt.
I næste udgave af magasinet Teater1 kan du læse et længere interview med Mériam Bousselmi.

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk