11 tips til planlægning af en succesfuld barnedåb

Følg vores guide til, hvordan du planlægger en barnedåb uden at bekymre dig, og på blot et par trin kan du få den perfekte ceremoni!

 

Dåb er for de kristne det første og grundlæggende sakramente, da det sletter arvesynden og dermed gør os rene og klar til at starte vores eksistens foran Gud.

 

Da det er en religiøs ceremoni, bør det opfattes sådan, og alligevel har mange af os i dag en tendens til kun at fokusere på ceremoniens formalitet. Uanset hvilken mening du har om det, er det oftest stillede spørgsmål altid: “Hvordan planlægger man en barnedåb?” Nå, der er mindst 11 meget vigtige trin at følge for at arrangere den perfekte ceremoni:

 

1) Planlægning af en dåb i kirken

Det er meningen, at kirken skal have en særlig betydning for de nye forældre. For eksempel vælges det ofte samme kirke som vielsen, for at fortsætte familietraditionen. Når din kirke er valgt, skal du møde præsten så hurtigt som muligt for at fastsætte dåbsdatoen sammen med ham.

 

2) Dokumenter, der er nødvendige for dåben

Spørg præsten i din kirke, hvilke dokumenter du har brug for, så du er sikker på at have alt klar og klar til den store dag.

 

3) Hvordan man vælger fadderne til en barnedåb

 

Et af de sværeste valg, når det kommer til at arrangere en barnedåb, er altid dit barns gudfædres beslutning. Glem ikke, at de er beregnet til at være din babys spirituelle guide!

 

4) Receptionsstedet efter ceremonien

Valget af mødested for din reception kan være svært. Hvis dit hus er stort nok, kan du overveje at holde din fest derhjemme. Det er den mest bekvemme og praktiske løsning, så både mor og baby vil være i enhver bekvemmelighed.

 

I dette tilfælde skal du optimere pladsen til din rådighed: du kan arrangere en lille fest med kun de nærmeste venner og familiemedlemmer. Ellers kan du planlægge barnedåben på en restaurant, i en villa eller på et feriested. Blandt fordelene er det faktum, at barnets mor ikke bliver træt, da de har alt arrangeret for hende. Ikke desto mindre skal forældrene medbringe alt det nødvendige for at passe deres barn.

 

Mødestedets valg afhænger meget af antallet af inviterede gæster. Når det kommer til at invitere en masse familiemedlemmer, for eksempel, fremstår barnedåben som en “light version” af en bryllupsceremoni, og stedet skal være kæmpestort.

 

5) Gæster og invitationer

Bare husk på, at du ikke behøver at invitere hver eneste ven og familiemedlem. Normalt er de mest vellykkede dåbsfester dem, der kun involverer de nærmeste pårørende, både familie og venner.

 

Men hvis du ønsker at arrangere en stor ceremoni og reception, så sørg for at sende alle dine invitationer i god tid!

 

6) Tøj

Når det kommer til at vælge babyens tøj, er adgangskoden kun én: komfort. Ja, men det betyder ikke, at du ikke kan have elegance på samme tid! I dag er det nemt at finde flere løsninger for at gøre alle glade, selv med reference til tøjets farve.

 

Piger behøver ikke nødvendigvis at være klædt i pink, og drenge behøver ikke altid at gå med blå. Husk det: det er absolut IKKE obligatorisk! Ikke desto mindre kan du lege med pastelfarver, eller vælge den stedsegrønne hvide farve. Uanset hvad dit valg bliver, så husk at tage endnu et stykke tøj med dig, da din baby er uforudsigelig og… du ved aldrig!

 

Du finder en masse fine dåbskjoler hos Oli Prik, som du nemt kan købe online.

 

7) Professionel fotograf: ja eller nej?

Valget af fotograf er et meget vigtigt skridt i hele processen med at arrangere dåbsfesten. Han eller hun vil tage billeder af et meget dyrebart og specielt øjeblik: Der er ikke plads til fejl! Både billeder og videoer skal give dig det indtryk, at du ser begivenheden for allerførste gang, selv efter et årti!

 

8) Dåbskage

I dag er det muligt at lave kager i fondant, som er meget originale, men ikke “for meget”.

 

For at planlægge en tema dåbsfest er mit råd at matche farven på din babys jakkesæt til farverne på kagen og dekorationerne: Resultatet bliver enkelt og alligevel meget elegant.

 

9) Dåbsgaver til gæsterne

Du har masser af valg! Tag for eksempel et kig på disse bæredygtige festgoder: en dejlig og sød gave, der kan hjælpe andre børn i nød.

 

Hvis du vil tilføje en smule kreativitet og gøre dine takkegaver virkelig unikke, hvorfor prøver du så ikke at skabe en DIY-fest?

 

Til sidst, hvis du hellere vil følge traditionen, så gå videre og køb sølvfester. Du vil helt sikkert holde fast i principperne om skønhed og elegance 🙂

 

10) Festarrangementer og underholdning

Er der masser af babyer? Gå videre med underholdning, musik, danse, bobler, klovne, skuespillere og “make-up artister”! Du kan have dine dekorationer i overensstemmelse med et bestemt tema, og vælge dine festgoder og dekorationer i overensstemmelse hermed! Dette vil gøre dine gæster positivt overrasket.

 

11) Gaver til Dåb

Dåbsgaverne er normalt guld- og sølvgaver, fra smykker til fotorammer. Du kan også vælge unisex-produkter. Godfathers giver generelt personlige ting som armbånd, øreringe eller halskæder som gaver. Du kan også tænke på at få babyens initialer monogram.

 

Mit råd er at lave en dåbsgaveliste for at hjælpe dig med at styre alt.

 

Det er interessant at bemærke i andre lande kaldes det dåpskjoler på norsk, christening gowns på engelsk, robes de baptême på fransk, taufkleider på tysk, , kastemekko på finsk og doopjurkjes på hollandsk.