Spis kost med magnesium, og genopdag naturligt velvære

Vitaminer og mineraler er essentielle dele, af den kost vi indtager. Der går ikke længe, før du begynder at opdage symptomer, hvis du ikke får tilstrækkeligt af en eller flere specifikke vitaminer eller mineraler. Med det menes naturligvis ikke, at du bør spise store mængder med kosttilskud, for at få nok af disse nødvendigheder. Man kan jo, når alt kommer til alt, også indtage for store mængder af visse af disse.

Derfor kan det være en god idé at få et naturligt indtag af gennem sin daglige kost. Og det kan du sagtens få, hvis du bare ved lidt om, hvilke typer fødevarer som indeholder det du behøver. Og ret indtag af netop magnesium kan give dig en bedre oplevelse af velbehag i hverdagen.

Men nu spørger du måske: ”Hvorfor skal jeg bruge magnesium?”

Hvad er magnesium godt for?

Magnesium er mest kendt for sin muskelafslappende effekt. Det er altså brugbart til at bekæmpe både uro og kramper i eksempelvis benene. Kramper i benmusklerne er et symptom, man vil opdage, og det kan derfor være forstyrrende at opleve dette i hverdagen.

Dertil er magnesium også godt for fordøjelsen. Dette mineral er et afførende middel. Har du problemer med forstoppelse eller lignende, kan det også være tegn på mangel på magnesium.

Så oplever du disse symptomer, kan du overveje at forøge dit indtag af magnesium.

Men hvad er magnesium helt konkret?

Hvad er magnesium?

Magnesium er kort fortalt et grundstof som optræder som det 12. af slagsen i det periodiske system. Magnesium er under sædvanlige forhold et let, men stærkt metal. Blandt andet af den anledning, bør vi ikke indtage store mængder af stoffet, for at vores krop skal have det så godt som muligt.

Men er der risici forbundet med at indtage for meget magnesium?

Kan man få for meget magnesium?

Det kan lade sig gøre at spise mere magnesium, end hvad kroppen har godt af. Det skal dog siges, at det er svært at få for meget magnesium. Det skylles, at kroppen vil forsøge at skille sig af med det overskydende magnesium gennem urin eller afføring, hvorfor nyrerne står for denne afvikling. Hvis det går så galt, at du får meget store mængder med magnesium, kan det lede til lammelser. Men som sagt er det meget svært at få så stort et indtag.

Det anbefalede daglige indtag for mænd er 350mg og for kvinder er mængden 280mg. Det afhænger naturligvis også af vægt, kropsbygning og individers forskelligheder.

Hvilke madtyper indeholder magnesium?

Der er en bred vifte af fødevarer, som er rige på magnesium. Grønne grønsager er en god kilde til magnesium, da klorofylen i planters grønne farve indeholder magnesium. Dertil indeholder også nødder, fuldkornsprodukter, havregryn, bønner, hvedekerner, kikærter og bulgur magnesium. Derfor kan du med den rigtige kost undgå mange dårligdomme.

De mange lidelser som rigtigt magnesiumindtag kan afhjælpe inkluderer blandt andet: forkert blodtryk, betændelser, symptomer på PMS, ydeevne, migræner, irregulært blodsukker og sågar depression.

Så skynd dig at tage et kig på disse fødevarer, hvis du oplever nogle af disse symptomer. Det er ikke svært at udbedre et ubalanceret magnesiumindtag.

Læs endnu mere på https://magnesium.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *