Sådan kan kreatin give dig bedre træningsresultater

Træner du en såkaldt anaerob sportsgren, der er af kortvarig og kraftfuld karakter? Vil du gerne give dig selv mulighed for at presse dig selv lidt ekstra? Så er kreatin det perfekte kosttilskud til dig.

Kosttilskuddet går nemlig ind og giver energi til din krop, så du har mulighed for at tage 1-2 gentagelser mere, når du er allermest presset. Læs med videre, hvis du vil vide præcis, hvordan kosttilskuddet kan hjælpe dig med din træning.

Kreatins funktion i din krop

Hvis du dyrker en anaerob sportsgren, vil din krop gøre brug af sit ATP-CP-energisystem.

ATP er en forbindelse, der er både organisk og kemisk. På denne forbindelse befinder der sig tre fosfatgrupper. Fosfatgrupperne har bindinger imellem sig, der er meget energirige.

Når en eller flere fosfatgrupper bliver fraspaltet, vil det derfor frigive en stor mængde energi, som kroppen kan bruge til muskelkontraktioner.

Når du indtager kosttilskuddet, vil din krop lagre det som kreatinfosfat. Når et ATP-molekyle derfor mister en fosfatgruppe, vil det lagrede kreatinfosfat træde i stedet for fosfatgruppen. Det medfører derfor, at ATP-molekylet vil blive ”genopladet”.

Som resultat af dette, vil du blive i stand til at træne en smule længere, hvis du altså er i gang med et anaerobt arbejde. Mere konkret vil du kunne tage 1-2 gentagelser mere, hvis du er i gang med et såkaldt all-out sæt, hvor du presser dig selv til din yderste grænse.

Måske lyder 1-2 gentagelser ikke voldsomt imponerende. Men hvis du er vant til at træne hårdt, ved du også hvor vigtige de sidste gentagelser er, hvis du vil være større eller stærkere.

Hvis du derfor dyrker en anaerob sportsgren, og hvis du kan finde ud af at presse dig selv, er kosttilskuddet en god idé for dig. Du kan købe kosttilskuddet hos Only Approved.

Mere om kreatin

Stoffet er bestemt ikke nogen nyhed for din krop – det findes der nemlig allerede. Især finder du meget kreatin i dine muskelceller, hvor stoffet hjælper din krop, når den skal udføre muskelarbejde, der er anaerobt.

Stoffet er også en del af flere forskellige fødevarer, men hvis du gerne vil have en præstationsfremmende effekt af stoffet, er det desværre umuligt at spise sig til det. Det skyldes, at koncentrationen af stoffet er så lavt i fødevarer. Derfor bliver du altså nødt til at indtage stoffet i kosttilskudsform, hvis du gerne vil opnå en præstationsfremmende effekt.

Du kan selv vælge, om du gerne vil købe kosttilskuddet som piller eller i pulverform. Det er uden tvivl pulverformen, der er en bestseller. Denne variant kan du nemlig blande op med væske. Derfor er der også mange, der indtager kosttilskuddet i deres pre- eller postworkout shake.

Er der bivirkninger ved kreatin?

Stort set alle kosttilskud bliver fra tid til anden fremstillet som farlige i medierne. Hvis du derfor har hørt, at kosttilskuddet skulle være farligt, bør du vide, at der ikke findes noget videnskabelig evidens for påstanden. Derfor er der altså ingen videnskabelige argumenter for, hvorfor du skulle være betænkelig ved at anvende kosttilskuddet.