ITIL Foundation kurset

Jeg er en mand på 39, som arbejder som IT-professionel. Jeg var lige stået på, og glædet mig til se hvad dagen havde at byde på. Klokken var omkring 7 om morgenen, og jeg var i gang med spise morgenmad. Ellers gjorde jeg mig bare klar til at tage på arbejde. Jeg elskede mit job, og glædet mig til alle dage.  

Jeg var altid fascineret af teknologi og dens potentiale til at forbedre vores liv og arbejde. Som IT-professionel arbejdede jeg i en virksomhed, der tilbød en bred vifte af IT-tjenester til vores kunder. Jeg elskede at arbejde med teknologi, men jeg følte, at der var noget manglende i vores tilgang til at levere tjenester. Der var udfordringer med at håndtere hændelser, forstå kundernes behov og sikre en mere struktureret arbejdsproces. 

En dag hørte jeg om ITIL-frameworket (Information Technology Infrastructure Library) fra en kollega. Han fortalte mig om, hvordan ITIL kunne hjælpe os med at forbedre vores IT-service management og skabe en mere effektiv og kvalitetsorienteret tilgang til vores arbejde. Jeg blev nysgerrig og besluttede at undersøge det nærmere. 

Jeg begyndte at læse artikler og ressourcer om ITIL og dets principper. I starten var det en smule overvældende med alle de nye begreber og processer, men jeg var fast besluttet på at forstå det bedre. Jeg indså, at ITIL tilbød en struktureret ramme for at organisere vores IT-tjenester og forbedre vores kunderelationer. 

Da jeg følte, at jeg havde en grundlæggende forståelse af ITIL, begyndte jeg at deltage i et ITIL Foundation kursus. Det valgte jeg så at tage hos Mentorix.dk. Hos dem kunne man tage det online, og det elskede jeg. Selv eksamen var online. Kurset var intensivt og udfordrende, men underviseren gjorde det til en spændende oplevelse. Jeg lærte om de forskellige faser af ITIL-livscyklus, herunder service strategi, service design, serviceovergang, servicelevering og konstant serviceforbedring.