Kom i gang med gåturene

Er du også én af dem som sidder lidt for meget i sofaen, fordi du ikke orker at gå over på fitness-centeret? Så er der virkelig gode nyheder, fordi du forbrænder faktisk også kalorier, når du er ude at gå. Her giver dig tips til at komme i gang med at gå og vandreferier.

Du har ikke brug for meget specielt vandreudstyr til de fleste af gåture, medmindre du laver en udfordrende tur som at bestige en bjerg i Sverige. Det vigtigste udstyr er et godt par vandrestøvler eller vandresko, der passer godt, og som du har gået til ind inden din rejse. Overvej også at investere i godt polstrede og åndbare sokker – en tynd strømpe under en tykkere gåsok fungerer godt for at undgå vabler – blot pas på at dine fødder ikke får det for varmt.

Hvis du ønsker at komme i gang med længere vandreture, så er det vigtigt at du træner dig op. Mængden af forberedelse, du skal gøre, før du går på turen, afhænger af turens længde og hvor fit du allerede er. Husk at det kan hurtigt blive en lang gåtur, hvis du får vabler i starten af turen, så start langsomt og arbejde dig op. Især til de længere ture vil jeg anbefale at tage nogle gåture, inden du rejser for at opbygge din kondition og forberede dig på de afstande, der skal tilbagelægges. Tag din rygsæk med dig og brug dine støvler eller sko for at gøre din krop klar og kontrollere, at din rygsæk sidder godt, og er behageligt.

Det er sandsynligt, at du støder på nogle bakker på din vandretur, især hvis du skal på længere tur. Forbered dig på dette ved at søge en bakke eller to på dine øvelsesture. Eller hvis der ikke er nogen passende bakker i nærheden af dig, er der altid trapper! Vælg trappen snarere end elevatoren, eller gå op og ned ad trappen derhjemme et par gange. Hvis du har børn, så kan det også være en god idé at du deltager aktivt (for at få pulsen op) på legepladsen

Sørg for at tage mindst en vandflaske med på turen – Hvis du skal gå lange afstande, har du sandsynligvis brug for mere end en vandflaske. Det kan være en god idé at pakke et par snacks som energibarer og chokolader i rygsækken, fordi der er ikke noget værre end at gå “sukkerkold” midt på turen.

Husk at hvis du er nybegynder med at vandre, så lad være med at starte for hårdt. Det skal være sjovt og spændende at gå på opdagelse. Du skal også sørge for at holde hviledage og pauser, du skal også give din krop masser af søvn.

Der findes masser af spændende vandreruter i Danmark, så det er bare på med skoene og kom afsted – og du kan gå året rundt, og du kan også tage hele familien med ud på gåturene.